Powered By Blogger

onsdag 12 december 2012

För den ger riktigt välbehövlig distans

Julklappar och såväl äldre som sprillans nysläppta Mollysar, julpynterier och andra pinaler till boningen. Jag har en gigantlista med vill ha. Och även om jag långt ifrån har råd med allt, eller ens en tiondel för att vara ärlig så har jag löjligt lätt för att ryckas in i konsumtionens förlovade land. I alla fall i fantasin, genom att häcka i webshopar och ofta längtansdreggla i fysiska butiker. 

Och inte minst därför tycker jag att Helens alternativa adventskalender är så in i bombens klockrent skitbra! För den ger riktigt välbehövlig distans. Tanke. Eftertanke. För hon tar upp det som i stort och mycket kanske kan kallas motsatsen till ”köpidiotin”. Föreningar som har lite viktigare saker för sig. Lite mer meningsfulla grejer än att sukta efter att kunna fylla hem och garderober med ännu mer… Sådant oegoistiskt som att jobba för att andra ska få det bra.


Idag har hon till exempel satt fokus på KRIS – Kriminellas Revansch I Samhället, en ideell förening där före detta kriminella och missbrukare hjälper varandra tillbaka in i samhället. Jag har flertalet gånger haft förmånen att träffa eldsjälar därifrån, under min tid som reporter. Och jäklar vilka inspirerande och imponerande människor… Om fler vore som dem… Helen har skrivit en suverän text om dem så läs gärna den om ni vill veta mer. 

Imorgon tar en annan förening jag brinner för och är medlem i sedan mängder med år plats i hennes kalender. Och i tidigare inlägg finns ytterligare en hel del jag sympatiserar med, andra jag inte hört talas om. Alla med det gemensamt att de är intressanta tankeställare. Så därför är mitt heta tips är att ni kikar in hos henne, bara att klicka HÄR. Och läs gärna inläggen bakåt också… Och med det sagt håller jag kväll härifrån för idag. God natt, Kärlek & Respekt! 

5 kommentarer:

  1. Jättebra tankeställare inne hos Helen.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. TACK så mycket för tipset! TACK så mycket till Helen!
    Mvh Renée

    SvaraRadera
  3. RESPEKT till er som inte jamsar runt och försöker få det att verka som ni är bäst i världen på allt. Finns tyvärr för många sådana! Lova att ni aldrig ändrar er och blir så!!! Diana

    SvaraRadera
  4. Vill bara önska en fin Lucia!
    Hos Helene igår skrev jag direkt..
    Kram

    SvaraRadera